tisdag 19 februari 2008

Tillbaka i verkligheten.....

Nu är jag tillbaka igen!

Det har varit en lång paus och anledningen har varit SEMESTER!!
För 8 år sedan var jag och en kompis och luffade i Asien (Singapore, Malaysia, Thailand, Kambodja, Laos, Vietnamn, Nepal och Indien), jag kände då att detta måste mina föräldrar få uppleva, så för 4 år sedan åkte jag och mina föräldrar runt i Singapore, Malaysia och Thailand. Då hade jag bara varit tillsammans med min nuvarande sambo i ett halvt år och längtade efter honom och tänkte att hit måste han få komma! Nu efter ytterliggare fyra år åkte vi tillbaks tillsammans….Underbart har det varit!
Vi började med två dagar i Hongkong, en storstad som vi gillade! Mäktiga skyskrapor, vilket intresserar två byggingenjörer….. Vi passade även på att förlova oss! Vilket hade varit en hemlighet för alla och bara annonserades i tidningen hemma samma dag. Vi firade med nudelsoppa och komage….. Nudlarna var goda =) Vi hade även tagit med en liten flaska champagne hemifrån som vi firade med.

Vi flög sedan vidare mot Kuala Lumpur i Malaysia. Vi hade bokat två hotellnätter där, men gillade inte alls denna stad, så vi lämnade KL redan efter första dagen och tog bussen till mitten av Malaysia, till Cameron highlands som är känt för sina teplantager. Otroligt vackra vyer!! Efter några dagar fortsatte vi sedan resan mot Lankawi för sol och bad. Solen tar otroligt mycket, så två röda kräftor låg i skuggan efter första dagen….

Vi lämnade Malaysia och åkte över gränsen till Thailand. Första stoppet var Koh Lipe, en ö som vi trodde skulle vara mindre exploaterad än vad den var, men ändå väldigt mysigt! Vi hittade några guldkorn, kritvita stränder med kristallklart vatten där vi var helt ensamma! Huvudaktiviteten var att läsa böcker, sola och dyka!
Sen kom vi till vår favorit! Koh Muuk!! Jag var där för fyra år sedan och det mesta var sig likt! Inte alls så exploaterat som man hade kunnat tro att det skulle kunnat ha blivit. Tre olika guesthouse/resorts fanns på ön, fem restauranger och lite folk. Helt Underbar ö!
Efter Koh Muuk åkte vi till Ao Nang , där vi direkt möttes av svenska menyer och massturism….. Vi saknade vårt Muuk! Vi gjorde småutflykter oc shoppade lite innan vi flög till Bangkok.

Åkte direkt till Kambodja för att besöka det mäktiga Ankor Wat (Jag firade Millenniumskiftet där med 2000munkar…). Kambodja var sig likt! Lika dåliga vägar och templena var fortfarande lika mäktiga och imponerande! Verkligen ett resmål jag kan rekommendera!
Som avslutning hade vi två dagar på Koh Chang, för att bättra på brännan och känna lugnet i hängmattan innan resan från Bankok skulle ta oss tillbaka till verkligheten!

Nu är man alltså hemma igen, har svårt att riktigt förstå det. Har vi varit borta? Eller har jag drömt? Tar ett litet tag innan man har smält alla intryck och minnen, men vilka Minnen!!!

Tack för allakommentarer och gratullationer!

MiaMaria sa...

Men vilken resa!
Bilderna är fantastiska...

Gratulerar till förlovning, detta kommer ni aldrig att glömma....

HA´det så gott!
Miamaria

Grattis till förlovningen och Välkomna hem. Vilken underbar resa ni har varit på.
Birgitta e

Lindesnäs-Annika sa...

Jag är fortfarande grymt avundsjuk....... Nu ska jag gå och trösta mig med en chokladboll....

Camillas nya hem sa...

Kan tänka mig att det tar ett tag att landa mentalt efter en sån resa. :)

Fin blogg du har!

Marina sa...

Grattis till förlovningen! Vilken resa! Jag är så hemmakär att jag längtar hem bara av att vara borta en natt. Ja, sån är jag. Att smälta allt ni varit med om tar nog ett tag kan jag tro. Här har våren kommit en bit på väg och jag har börjat fixa lite i växthuset.

Mia sa...

Velkomen hjem igjen! Og gratulerer såååå masse med forlovelsen. Så koselig! Og reisen deres, den høres bare helt herlig ut. Kan tenke meg at det tar en stund å komme tilbake til hverdagen her hjemme igjen...

Solsjö - Under en vind sa...

VÄLKOMMEN HEM igen!!! Vilka underbara bilder och en sån härlig resa ni gjort! Tänk att jag la märke till namnet i HP direkt....hade ju inte en aning om din sambos namn.....hi hi.....
Lägg nu den 27 april på minnet, då sker en liten bloggträff!!! Men vi kan självklart kanske ses en sväng dessförinnan också! Jobbar du alla dar i veckan?
Stor kram!

Marie sa...

Välkommen hem igen, vilken resa ni har gjort! Underbara bilder! Grattis till förlovningen!

Kram Marie

Cin sa...

Väkomna hem! Läste annonsen i NST och blev så glad. Perfekt ställe att förlova sig och bara ägna tiden åt varandra! Stort grattis än en gång.
Bilderna är helt underbara, kan bara tänka mig vad ni sett på er resa.
Stor kram Cin.

Lilla Blanka sa...

Tack snälla rara för din gulliga kommentar hos mig!
Åh vilken drömresa ni varit på...underbara bilder...!
Kram
Mia
Ps Grattis till förlovningen !

Eva i Halmstad sa...

Grattis igen och roligt att allt gått bra för er.
Eva

Unknown sa...

Massor med grattis till förlovningen!! Bilderna ser helt ljuvliga ut...Måste varit underbart att åka till värmen så här års och bara njuta! Särskilt att få dela glädje med den man älskar....Välkommen hem och ha en underbar vecka!