torsdag 6 september 2007

Kransar

Jag fick förfrågan på hur jag gjort mina kransar och här kommer en kort beskrivning på hur ajg gjort, sen finns det ju säkert andra sätt som är minst lika bra!


1. Jag börjar med att klä en halmstomme som man kan köpa i blomsteraffärer eller på Panduro tex. med gröna blad (mest för att dölja halmen) med hjälp av en tunn grön ståltråd.Låt ståltråden vara kvar, den fortsätter jag med till nästa moment.


2. Sen börjar jag med det jag ska klä kransen med. I detta fallet har jag använt Nypon, Rönnbär och Lönn-näsor. Jag började med Nypon, snodde runt ståltråden kring stjäken några varv och lade sedan en bukett Rönnbär (ganska mycket, för det torkar ihop lite med tiden), sedan en bukett med "Näsor".


3. Sen är det bara att mata på. Tänk på att dra åt stålråden ganska rejält efter varje varv! Tilslut så näster jag bara ståltråden på baksidan, så att den sitter fast.


4. Ett tips är att låta kranser vara ganska "smal" in mot mitten och istället låta den flyta ut mot yttre kanten. Kransen får oftast en bättre form då och blir inte så buskig. Det är bara att klippa av bladen om man tycker att det spretar för mycket mot mitten. Tycker man att det ser för glest ut är det lätt att sticka i lite extra. Dels under ståltråden och till Nyponen kan man använda tandpetare och i värsta fall.... smältlim....


4. Tillslut knyter jag ett tjockt hushållssnöre, som jag kan hänga upp kransen med..



LYCKA TILL!

15 kommentarer:

Anonym sa...

Lustigt.... i veckan tänkte jag leta upp inlägget hos dig om hur man tillverkar en krans.... och så visar du upp det!! Mycket vacker krans! Tänkte nämligen samla lite höstmateriel till krans i helgen.... Ha det så bra 8`)

Färjtorp sa...

Tack för den genomgången, nu kanske man kan testa...
Du gör såå fina kransar!
Ha en bra dag.
Kram Johanna.

Anonym sa...

Åhh vilka fina kransar du har gjort och tack för tipsen hur jag kan göra dem själv. :) Vad brukar du använda för gröna blad till att klä in stommen? Ha en fin helg!

Frida sa...

Åhh Tack!!

Bra tips, ska försöka göra en krans i helgen.

Trevlig helg, kram!

Elaine sa...

Tack för det! Ska spara inlägget i min tipsmapp. Ska på skogstur nästa helg och försöka få med mig mossa, blad och bär till några höst dekorationer.
Hoppas du får vila dig lite i dag efter den sömnlösa natten......
Ha en fin fredag!
Klem!

Stina sa...

Otroligt vackert! kram

Solsjö - Under en vind sa...

Så fina och välgjorda!! trevlg helg! Kram!

Anonym sa...

Wow, du är verkligen jätte duktig! Jobbar du med detta?

Marie sa...

Jättevacker krans. Nu blev jag inspirerad att göra en egen krans.

Ha en trevlig helg.
Kram Marie

Ljuva ro sa...

Vilket lusthus!!!! Det ser kanonmysigt ut! Och kransarna... ska försöka mig på en! Kram

♥ Pia... sa...

Hej..ajaj du ..är det så man gör en krans:) nää skämt åsido..jättebra beskrivning..men just nu har jag ingen tid till att pyssla ..du är välkommen in till mej. för att se varför:) ha en trevlig helg....PIA

n o r d i n g å r d e n sa...

Så jättevackra kransar du har gjort kransmästare där!! : ) De var riktigt fina!! Ha en fortsatt skön helg!! Mari.

Lotta sa...

Tackar för den tydliga förklaringen! Så fina kransarna blev.

Ha en riktigt härlig söndagskväll!
Kram
Lotta

Mia sa...

Så utrolig fine de kransene dine er da. Fikk virkelig lyst til å prøve meg på noe lignenede, men er redd for at evnene mine strekker ikke til.

Var du hos Honning & Flora? Er så spent på det og hva du eventuelt kjøpte der.

Anonym sa...

Tack! Nu ska jag också försöka få se hur det går. Ha det så bra