torsdag 12 juli 2007

Oliv och Buxbom

På min altan så har jag några favoriter.... Det är framförallt mitt olivträd, min hylla och buxbom... Olivträdet fick jag i påskpresent av mor och far och buxbommen har jag fått av svärmor!! Hoppas bara att jag kan övervintra trädet!!!



Jag hoppas även att det solen kan titta fram så att man kan njuta i däckstolarna på semestern!!


Här kommer lite tips på Medelhavsväxters skötsel.


Växter från medelhavet är exotiska på våra breddgrader. Oliver, citroner, lager och rosmarin är exempel på växter som behåller bladen, behöver ljus i vintermörkret och samtidigt inte klarar frost. Här får du tips om hur du ska förvara dem för att de ska överleva till nästa vår.

1) Vattna inte för mycket! I de flesta fall räcker det att vattna ungefär var 6:e vecka. Eller när det blir alldeles torrt. Känn efter med fingret eller lyft på krukan för att känna hur tung den är.
2) Tänk på var växten kommer ifrån. Hur är klimatet i växtens ursprungsmiljö om vintern? Försök att återskapa den miljön.
3) Växter som fäller löven till hösten behöver inte övervintras ljust. De har inga gröna blad att hålla liv i och kan därför placeras i utrymmen som är helt mörka.
4) Växter som behåller löven över vintern, som t.ex. oliv, lagerblad och rosmarin måste ha tillgång till ljus. Ju varmare det är desto mer ljus behöver de.
5) För de flesta växter som kräver sval övervintring gäller en temperatur på 2-5 grader. Många kan övervintras även i 10-12 grader, men tänk då på att ämnesomsättningen är mer igång vilket kräver mer ljus och vatten.
6) Har man varken garage eller källare med fönster så kan i vissa fall även balkongen duga. Tänk på att det viktigaste är att skydda roten. Isolera krukan väl genom att t.ex. ställa den i en kartong som fylls med tidningspapper. Växter som oliv, kamelia och rosmarin tål någon minusgrad. Se dock till att skydda vintergröna växter från den tidiga vårsolen.
7) Om du inte har någon lämplig övervintringsplats kan en del växter överleva vintern inne i rumstemperatur. Exempel är citrus, rosmarin och pelargon. Då behövs det tilläggsbelysning i form av lysrör eller lågenergilampor så att dagen blir ungefär 16 timmar lång. Ett problem med att hoppa över växternas normala viloperiod är att de inte får rätt fysiologiska signaler för sin fortsatta tillväxt. Citrusväxter måste få en kallperiod för att komma i blomning och olivträd sätter inte heller frukt utan vintervila.

10 kommentarer:

Maria sa...

Tack för dina fina tips...jag brukar ha sån otur (som jag kallar det) med mina olivträd...men nu tror jag att jag vattnat ihjäl dem!!!
Kram Maria

JULIEK sa...

Så trevligt med denna nye bloggen : )

Marie sa...

Hej!
Vilken fin blogg du har. Hit kommer jag gärna tillbaka.

Ha en trevlig helg.
Kram Marie

n o r d i n g å r d e n sa...

Vilket härligt trädgårdscollage du gjort, mycket snygga saker och tack för växttips! Gillar verkligen dina vita järnkonsoler!Mari.

Poppins sa...

Tack för skötseltipsen. Hoppas det går bra med ditt olivträd. Vore katastrof om det inte ville övervintra.
kram

Minna Mercke Schmidt sa...

Halloj bloggvännen! Vad fint det var här i din nya blogg! Snyggt jobbat! Kram! Minna (inkl mage...grrrr)

Mia sa...

Oliventre er rene drømmen for meg å eie, men er redd for at jeg ikke får det til...Takk for mange gode råd. Kanskje jeg våger å prøve nå...

Taklyftet sa...

Trevlig blogg! Kika gärna in på min.
//Nybörjare

Färjtorp sa...

Hej, lika trevligt var det här som hos din "gamla" blogg. Jag kommer igen =)

Kram Johanna

Sallys hus sa...

Hejsan!
Tack för super bra tips.
Har kopierat dem och ska sätta in dem i min trädgårds pärm. Håller just på att försöka färga mina fingrar gröna.
Katarina